lørdag 14. august 2010

Hvordan lage egne stoffbilder/tekstilbilder.

Her kommer en forklaring på hvordan man lager tekstilbilder. Altså fører over bilder på stoff.
Du trenger:
Overføringspapir for lyse eller mørke stoffer.
Jeg bruker i dette tillfellet for "lyse stoffer".
(Det funker ikke å bruke overføringspapir for lyse stoffer på mørke stoffer. Men du kan godt bruke overføringspapir for mørke stoffer på både lyse og mørke stoffer. Litt annen fremgangsmåte.)
http://www.blekkskriveren.no/ God kvalitet! Enkel og bra bruksanvisning.
Og det beste er at det er billig i forhold til andre levrandører.

Stoff
til å overføre bildet på
.
Som vist her, har jeg brukt "Perlebomull"
Ser litt ut som vanlig bomullslerret, men er tettere vevd.
Samt forvasket og ferdigkrympet ved kjøp.
Har også ført direkte over på det tekstilet jeg har sydd av, med bra resultat.
(Lin, bomulslerret, tykt bommulsstoff.)

Digitalt bilde.
Du kan bruke bilder du selv har tatt og har ført over på pc`n.
Eller bruke google for å finne et du vil bruke. F.eks søkeord "vintage angels".



http://www.paint.net/ kan du laste ned gratis og behandle bildene dine på. 
Ev. skifte farge til svart/hvitt, endre fassong osv.



Følg bruksanvisningen i pakken med overføringspapir og print ut bildet/bildene på papiret.
Hvert papirark koster en del. Så prøv å få fylt opp arket mest mulig.
Ev. endre på margene på utskriftformat for å få plass til flere bilder på arket.


  Så er det frem med strykejernet.
Det er viktig med et helt glatt underlag! Strykebrett med slike "luftehull", kan man ikke bruke.
Jeg bruker rett og slett et glatt kjøkkenhåndkle på kjøkkenbenken.
Det setter seg alltid en del lo og støv på stoffet, selv om du ikke ser det så godt.
Bruk en slik klisterrulle over stoffet først, så du er sikker på at all støv og lo er borte.
Hvis ikke vil dette feste seg som synlige rusk i ditt ferdige stoffbilde.
Stryk så stoffet helt glatt og krøllefritt.

Legg på bildet du skal føre over, med bilde siden ned mot stoffet.

 
  Følg bruksanvisningen som følger med ditt overføringspapir.
I dette tilfellet strykes det til papiret skifter farge. Veldig enkelt og greit.

Jeg fikserer alltid bildet så det blir blankt, synes det blir mest holdbart da. (Les bruksanvisningen.)

VOILA! Man har lagd et eget tekstilbilde og kan sy det på der man vil bruke det :)

 
Klipp bildet rent for overskuds stoff, inn til det blir litt slik "gummi" følelse. 
Det rakner ikke, og du kan bruke en helt vanlig rettsøm eller en hva du vil for å sy fast bildet. 
Jeg syr det alltid fast med en rettsøm, før jeg ev syr på blondekant.

LYKKE TIL!!!

Hvis du finer denne tutorialen hjelpsom , legg gjerne igjen en kommentar.

8 kommentarer:

Mariann sa...

Flott tutorial! Jeg leste et sted om å bruke frysepapir for å slippe å kjøpe de dyre arkene, har du prvd det?

Frøken V sa...

Nei frysepapir har jeg ikke prøvd. Og synes det høres litt rart ut om det virkelig funker? For på meg virker det som at det er et lag av arket, man på en måte fører over på stoffet. Frysepapir har vel ikke slikt guffe på seg??? Men kan godt mulig det funker altså. Men ikke høert om det eller prøvd :)

Nuppelura sa...

Denne blir lagret i mine favoritter :)
Flott tut.

GURO sa...

så kul. vist ikke at dette gikk ann en gang jeg... legger meg som følger for å se hva mer du lager.. for du er SÅ kreativ..
ha en god helg

Bøtteballetten sa...

Kjempe bra tut :D
Takker og bukker, denne skal jeg huske :)

tiril sa...

Tusen takk...dette må prøves !!!

-kine- sa...

Supert!

Anne Line sa...

Jeg har også faktisk hørt om å bruke frysepapir til akkurat dette som Mariann påpeker, men ikke prøvd ut.
Hvis jeg tenker meg om tror jeg at jeg har sett en video på youtube med akkurat dette.
Flott TUT du har laget.
Lysta til å gjøre dette er der, men tiden......mmmmhhh